Tietoa käynnistäsi
Täältä löydät käytännön tietoa käynnistäsi WeMindilla. Jos et löydä alta kysymystäsi tai riittävän hyvää vastausta, olethan meihin yhteydessä numerossa 010 233 7000.
Usein kysyttyä
Kuka voi tulla WeMindin asiakkaaksi?
WeMindille ei tarvita lähetettä, vaan kuka tahansa voi varata ajan ensikäynnille. Tarjoamme tukea aikuisille, nuorille ja perheille monenlaisissa mielenterveyteen liittyvissä haasteissa. Psykologiemme palveluihin kuuluvat lyhytterapia ja psykologinen tuki.
Tällä hetkellä emme tarjoa lääkärin vastaanottoa tai lääkehoitoja. Suosittelemme lääkärin vastaanotolle hakeutumista jos sinulla on vakavaa psyykkistä oireilua, kuten vaikea masennus, itsetuhoisuutta, psykoottisia oireita tai ongelmia päihteiden käyttöön liittyen.
Mitä ensikäynnillä tapahtuu?
Ensikäynnillä pääset keskustelemaan tilanteestasi ja huolenaiheistasi psykologin kanssa. Aloitamme kartoittamaan tilannettasi, vahvuuksiasi ja mahdollisia oireitasi haastattelun ja kyselyiden avulla. Näin osaamme valita kanssasi juuri sinun tilanteeseesi sopivimman työskentelytavan ja psykologiset menetelmät.
Ensikäynnillä saat lisää tietoa WeMindin toiminnasta ja laadimme yhdessä suunnitelman jatkoa varten. Jos tarjonnastamme ei löydy tarpeitasi vastaavaa palvelua, teemme parhaamme ohjataksemme sinut oikeanlaisen avun piiriin.
Mitä on kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT)?
Kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT) on yksi maailman tutkituimmista terapiasuuntauksista. KKT:an pohjautuvilla hoitomenetelmillä on vankka tutkimuspohja ja niillä on saatu laajalti hyviä hoitotuloksia. KKT soveltuu useimpiin psykologisiin ongelmiin sekä monen tasoisiin mielenterveyden haasteisiin. KKT:ssa keskitytään nykyhetkeen, ja pääpaino on ajatusten ja käyttäytymisen muokkaamisessa.
Terapiakäynneillä on selkeä suunnitelma ja työskentely on tavoitteellista ja aktiivista. Terapiassa keskeistä on myös asiakkaan oma työskentely kotitehtävien ja harjoitusten parissa.
Kenelle lyhytterapia sopii?
Lyhytterapia soveltuu erityisesti lievien ja keskivaikeiden masennus- ja ahdistusoireiden, kuten paniikkihäiriön, pakko-oireisen häiriön, sosiaalisten tilanteiden pelon tai yleisen ahdistuneisuushäiriön hoitoon. Lyhytterapiaksi kutsutaan hoitojaksoja, jotka kestävät tyypillisesti 8–12, ja enintään 20 tapaamiskertaa. Joskus jo muutamasta tapaamisesta voi olla suuri apu. Tapaamisten määrä riippuu oireiden vaikeusasteesta ja valituista hoitomenetelmistä. Lyhytterapeuttiset hoito-ohjelmamme perustuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian (KKT) menetelmiin.
Kenelle psykologinen tuki sopii?
Psykologinen tuki sopii lievempiin haasteisiin, kuten uupumusoireisiin, stressiin, elämän muutoksiin tai ihmissuhdepulmiin. Psykologisen tuen jakso sisältää yleensä 1–5 tapaamiskertaa. Työskentelytapamme pohjautuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian (KKT) menetelmiin.
Saanko reseptin tai sairauslomatodistuksen?
Emme kirjoita reseptejä, emmekä sairauslomatodistuksia.
Miten löydän perille?
Osoitteemme on Vuorikatu 18, 4. krs, Helsinki. Saapuminen julkisilla kulkuneuvoilla: metrolla (Helsingin yliopisto), raitiovaunulla (Kaisaniemenkatu) tai junalla Helsingin päärautatieasemalta 400 m kävelymatka. Lähin parkkihalli löytyy sisäänajo-osoitteesta Fabianinkatu 27 (Europark, P-Kluuvi).
Alaovi toimii koodilla, jonka saat tekstiviestillä ennen tapaamistasi. Tiloihin on esteetön kulku avustajan kanssa, autamme sinua mielellämme. Mikäli tarvitset apua saapumisessa, olethan yhteydessä: 010 233 7000.
Etäkäynnit
Etäkäyntejä varten saat sähköpostiisi linkin jonka kautta pääset tapaamiseen. Etäkäyntejä koskevat samat ohjeistukset ja hinnat.
Mitä maksutapoja hyväksytte?
Maksutapana meillä toimii korttimaksu. Emme vastaanota käteistä. Mikäli haluat maksaa laskulla, lisäämme 10 €:n laskutuslisän loppusummaan.
Miten perun aikani?
Voit perua varatun aikasi soittamalla asiakaspalvelunumeroomme 010 233 7000. Aukioloaikojen ulkopuolella voit jättää vastaajaan viestin.
Mikäli joudut peruuttamaan aikasi, teethän sen viimeistään vuorokautta ennen. Alle 24 tunnin sisään perutuista ajoista veloitamme käynnin hinnan mukaisesti. Äkillisissä sairastapauksissa otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme.
Miten tietojani käsitellään?
Tutustu tietosuojaselosteeseen (WeMind Suomi Oy – Yksityisasiakkaita koskeva tietosuojaseloste)
Mitä teen, jos olen tyytymätön saamaani hoitoon tai kohteluun?
Sinulla on oikeus tehdä huomautus tai kantelu asiasta. Potilasasiamies voi auttaa sen tekemisessä ja toimittaa sen asianmukaiseen käsittelyyn, ottamatta kuitenkaan itse kantaa tapahtuneeseen. Kysy tarvittaessa lisäohjeita vastaanotosta.
Varaa aika
Vastaanottomme sijaitsee Helsingin keskustassa. Voit varata ajan kätevästi suoraan ajanvaraussivultamme.